لیست اختراعات محمدرضا زارع
يكي از مهمترين نيروهاي وارده بر يك سازه در طول مدت عمر آن، نيروي ناشي از حركات پايه سازه يا زلزله است. هر چند كه حذف خسارت هاي جاني احتمالي ناشي از زلزله در طول عمر سازه، هدف اصلي در طراحي سازه ها به خصوص سازه هاي ساختماني است، ولي كاهش آسيب هاي وارد بر سازه، كاهش خسارت هاي مادي وارده و كاهش هزينه هاي تعمير يا بازسازي سازه پس از زلزله، به عنوان هدفي مهم در مهندسي نوين به شمار مي آيد. در اين طرح جداساز لرزه اي تركيبي ساخته شده است كه ميرايي و طول عمر جداساز را نسبت به جداسازهاي لرزه اي ديگر افزايش و جابجايي باقي مانده را كاهش مي دهد. در اين طرح ضمن حفظ مزاياي جداسازهاي موجود، سيم هاي SMA موجب افزايش اتلاف انرژي و طول عمر جداساز مي گردند و در سازه هايي كه محدوديت درز انقطاع دارند به دليل كاهش جابجايي جانبي سازه و جابجايي جانبي جداساز، اين نوع جداساز تركيبي، عملكرد مطلوب تري دارند.
با استفاده از اين دستگاه مي توان آجر مقاوم و با كيفيت با حد اقل هزينه با استفاده از ماسه و سيمان توليد كرد خلاصه توصيف دستگاه :با استفاده از اين دستگاه ميتوان به صورت دستي و با استفاده از حداقل انرژي ميتوان تعداد 5 عددآجر را در زمان 2دقيقه و با تعويض قالبها انواع اجر و بلوك سقفي و ديواري توليد كرد
اين دستگاه هنگام خشك كردن شلتوك برنج آنرا زير و رو كرده و به هم مي زند. به همين دليل دانه هاي برنج به طور يكنواخت خشك شده و در نتيجه محصول نهايي از كيفيت بهتري برخوردار است. از ديگر مزيت هاي اين دستگاه مي توان به سهولت كار، پاكيزگي محيط كار، سلامتي نيروي كار، مصرف سوخت و انرژي كمتر، سرعت بالاي تبديل شلتوك به برنج سفيد، ضايعات كمتر، حذف دستگاه ريشك زن از خط توليد، هزينه پايين سروسي و نگهداري دستگاه، استهلاك پايين دستگاه، خدمات پس از فروش طولاني، عدم وابستگي به متخصصين خارجي براي توليد دستگاه، امكان تهيه تمامي قطعات مورد نياز توليد و نگهداري از بازار داخلي،امكان اتصال دستگاه به ديگ بخار در مواقع خشكسالي، كارآفريني، بهداشتي بودن سبوس برنج، زمان كمتر خشك شدن برنج به علت جريان هواي گرم در داخل مخزن، بارگيري آسان، تخليه خودكار محصول و ...
ساعت ناشنوايان براي بيداركردن فردناشنواازخواب وحتي افرادي كه مايل نيستندباصداازخواب بيدارشوندساخته شده است وازمزيت هاي ديگراين دستگاه مي توان به تحريك عصبي كم آن اشاره كرد.
چاي از نوشيدني هاي اصلي ايرانيان مي باشد. معمولأ بيشتر از ده دقيقه طول مي كشد تا دم كشيده و رنگ مطلوب به خود بگيرد. متأسفانه اغلب كارخانجات بخاطر جلب مشتري، مواد شيميايي رنگي اضافه مي كنند. توليدكنندگان چاي داخل، بخاطر عدم استفاده از اين مواد طرفداران كمتري دارند. مصرف كنندگان چاي داخل با مصرف مقدار بيشتر براي هر بار دم كردن، در زمان كمتري به رنگ مطلوب ميرسند ولي اين كار به صرفه نيست. با دستگاه ساخته شده، مشكل دير دم كشيدن رفع شده است. در طي آزمايشات صورت گرفته با اين دستگاه، چاي خشك 10، 20 و 35 ثانيه تحت امواج فراصوت قرار گرفتند. رنگ چاي هاي دم كشيده ي 20 و 35 ثانيه تيمار شده تفاوت محسوسي با نمونه هاي شاهد داشتند. روش كار دستگاه بدين صورت مي باشد كه چاي هاي خشك وارد دستگاه شده و در محل قرار گيري سنسور فراصوت، با آب سرد مخلوط مي شوند. براي اين كار از سنسورهاي فراصوتي كه داخل آب كار مي كنند، استفاده شده است. بلافاصله پس از زمان معين كه چاي هاي خشك در معرض اين امواج قرار گرفتند، چاي هاي خروجي با استفاده از يك توري جمع آوري شده و بطور طبيعي خشك مي شوند.
دستگاه سمپاش التراسونيك يك روش نوين براي سمپاش ها مي باشد. بر خلاف سيستم سمپاش هاي غيرموتوري موجود كه اغلب به علت تحت فشار بودن و گاها نيروي گريز از مركز )سمپاش ميكرونر( كار مي كنند، اين دستگاه بر اساس تبخير و پودر سازي ذرات محلول سم با استفاده از امواج التراسونيك عمل مي كند. اين دستگاه كه اغلب به عنوان يك سمپاش گلخانه هاي كوچك و نيز براي سمپاشي گلهاي آپارتماني منازل به كار مي رود، مشكل پودر سازي و يكنواخت بودن ذرات را تا حد زيادي مرتفع ساخته است. به علت پودر سازي و توليد ذرات بسيار كوچك و يكنواخت، امكان تهيه و استفاده از سموم با غلظت زياد را ميسر مي سازد. اين كار امكان سمپاشي سطوح بيشتر با يك بار پر كردن مخزن را فراهم مي آورد. همان طور كه در شكل ) 1( مشاهده مي شود، پس از تبخير و تشكيل يك توده پودر و ريز شده ي ذرات محلول سم در بالاي محلول )تشكيل بخارهايي مثل ابر در مخزن فرعي(، با استفاده از يك دمنده )شماره 3 در شكل 1(، اين ذرات به يك قيف كه در جلوي دمنده قرار دارد، هدايت مي شود. با كنترل سرعت دوراني دمنده، امكان تغيير برد و دبي سمپاش وجود دارد. مي توان به انتهاي قيف يك شلنگ وصل نمود و يا پس از خروج ذرات از قيف به طور مستقيم براي سمپاشي گياهان استفاده نمود.
زمينه فني اختراع: مكانيك-دريا-سيستم رانش كشتي برجستگي هاي تكنيكي اختراع: ساخت داكت سيستم از جنس كامپوزيت واترجت در واقع پمپي است كه در انتهاي شناور نصب مي گردد و محور آن توسط موتور مي چرخد. اين پمپ، آب را از زير شناور گرفته و از پشت بصورت جت آب خارج مي نمايد. اين عمل، عكس العملي را باعث مي گردد كه همان نيروي جلو برنده يا تراست شناور مي باشد. استفاده از سيستم رانش واترجت مي تواند گام بزرگي در توسعه و ارتقاي شناورهاي مختلف خصوصا در زمينه شناورهاي تندرو و نظامي باشد. در اين طرح، ابتدا مراحل طراحي قسمتهاي مختلف سيستم رانش واترجت از قبيل داكت، ايمپلر، استاتور و ... مورد بررسي قرار مي گيرد. سپس مراحل ساخت و تهيه قسمتهاي مختلف آن انجام مي گيرد. در نهايت قسمتهاي مختلف سيستم رانش واترجت در يك شناور پلنينگ نصب شده و عمليات تست نهايي انجام مي گيرد. ساختمان واترجت واترجت از چند بخش اصلي تشكيل شده است كه عبارتند از: 1- مجرا يا داكت ورودي 2- پروانه ( ايمپلر ) 3- استاتور ( نازل) 4- نازل هدايت طراحي و ساخت داكت سيستم از جنس كامپوزيت از مهمترين برجستگي هاي تكنيكي اختراع ساخت داكت سيستم از جنس كامپوزيت مي باشد. جايگزيني كامپوزيت به جاي آلياژهاي فلزي نقطه عطف اين اختراع است.
دنده پنج مكانيزه با توجه به صنعت حمل و نقل كشور و تأثير بسزاي آن در اقتصاد و فرهنگ، داشتن ابزار مناسب جهت اجراي عمليات هاي آن الزامي ميباشد. با توجه به اينكه راه ها و جاده ها به عنوان نقشي اصلي در سيستم حمل و نقل كشور قرار دارند ميبايست به آنها توجه زيادي داشت چرا كه بعضا مانند تنگه ها و گردنه ها به عنوان مسير هاي خطرناك به حساب مي آيند و بايد در اين مسير ها موازين ايمني رعايت شود تا خطر و حادثه اي جان انسان و وسيله نقليه را تهديد نكند. در صنعت كاميونداري مشكلاتي اعم از تصادف، سقوط به دره، واژگوني، قيچي شد، انحراف از جاده و... وجود دارد كه ساليانه منجر به تلفات انساني و مالي ميشود. براي جلوگيري از اتفاق افتادن برخي از مسائل كه قابل كنترل و پيشگيري است،اقداماتي صورت ميگيرد.به طور مثال جهت جلوگيري از حركت وسيله نقليه به عقب ناشي از شيب تند جاده،خصوصا در حال ترافيك تكنسين با پياده شدن از كاميون و با گذاشتن تكيه گاهي مثل چوب يا سنگ در پشت لاستيك¬ها از بازگشت به عقب كاميون جلوگيري مي كند كه خود مشكلي بس ناراحت كننده و وقت گير مي باشد. يكي از مكانهايي كه اين مشكل در آنجا فراوان اتفاق مي افتد جاده ترانزيتي تنگ زاغ واقع در استان هرمزگان،100 كيلومتري شهر بندرعباس قرار دارد و بسيار خطرناك مي باشد كه در بعضي از قسمت هاي آن شيب جاده حدود 45 درجه ميشود. سيستم دنده پنج با فعال شدن آن توسط تكنسين داخل كابين(راننده)مانع از برگشت وسيله به سمت عقب ميشود و از بروز خطرات احتمالي جلوگيري مي كند.
دستگاه خنك سازي غلتكهاي نورد گرم براي استفاده در صنايع نورد گرم (ورق و مقاطع) طراحي شده است. در سيستمهاي خنك سازي كنوني به دليل عدم ايجاد تعادل حرارتي مناسب روي سطح غلتك و پاشش آب بر روي شمش در حال نورد، باعث ايجاد سايش و خرابي غلتكها، كوپلينگها و چرخدندههاي موجود بر خط نورد ميگردند. در طرح حاضر به كمك هدرها و نازلهاي به كار رفته، مقدار جريان آب، محل پاشش و توزيع آب در وردي و خروجي غلتك با دقت كافي قابل تنظيم ميباشد و همچنين به كمك ساچمههاي هرزگرد و سينيها آب اضافي موجود روي سطح و اطراف غلتك جذب و تنها لايه نازكي از رطوبت روي سطح غلتك باقي ميماند.
روغن زيتون فرابكر از سالم¬ترين و مغذي¬ترين روغن¬هاي خوراكي بوده و مصرف آن، خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي را كاهش ميدهد. به دليل فوايد زياد، ميزان مصرف آن زياد بوده لذا با افزودن روغن¬هاي با ارزش غذايي و قيمت كمتر مثل كانولا، آفتابگردان، تفاله زيتون و.. اقدام به ايجاد تقلب در آن مي¬نمايند. روش¬هاي سنتي و صنعتي زيادي براي تشخيص تقلب روغن زيتون فرابكر وجود دارد. در اين سامانه همزمان با داده برداري سيستم فراصوتي با كمك دو پراب دو مگاهرتزي ارسال و دريافت و آناليز تغييرات ايجاد شده در ويژگي¬هاي امواج ارسالي و دريافتي( سرعت و تضعيف موج) ، داده¬هاي مربوط به سيستم ماشين بويايي نيز با هشت عدد سنسور گازي نيمه هادي (FIS، MQ3، MQ4، MQ8، MQ135، MQ136، TGS813 و TGS822) استخراج گرديدند. به دليل تاثير زياد كوپل شدن صحيح پراب¬هاي فراصوتي به محفظه نمونه، يك سامانه نگهداري و هدايت پراب¬ها طراحي و ساخت گرديد كه مقدار فشار وارد بر پراب¬ها جهت كوپل شدن به محفظه نمونه روغن به كمك فنر و پيچ تنظيم، قابل تغيير گردد. براي ارزيابي دقت سامانه تركيبي فراصوت - بويايي، به كمك هفت مدل طبقه¬بندي مختلف (Logistic Regression، Nearest Neighbors، Linear SVM، Gradient Boosting Classifier، Artificial Neural Network، Naive Bayes و AdaBoost) مورد ارزيابي قرار گرفت. سامانه مذكور توانست روغن زيتون با 5 درصد تقلب را با دقت 97.75 درصد در حداقل زمان ممكن (زير 9 دقيقه) تشخيص دهد. تركيب دو روش فراصوت و بويايي موجب كاهش خطاهايي كه هر مورد به تنهايي مي-توانند داشته باشند، خواهد شد؛ لذا مي¬توان نتيجه گرفت سامانه طراحي شده با اين دو روش تركيبي با قابليت اطمينان بالا و به صورت غيرمخرب، توانايي تشخيص روغن زيتون تقلبي با دقت بالايي را دارا مي¬باشد.
موارد یافت شده: 17